Malaysia is one of Asia's biggest employers of foreign labour. But recently, cases of deaths, abuse and forced labour have come to light. What is going on? Who is protecting these migrant workers?
MENGUKUR bagaimana yang kita harus lakukan dalam segi ekonomi sebagai sebuah negara adalah sukar. Bagaimana kita membuat kesimpulan terhadap keadaan 32 juta rakyat di negara kita?
Produk kasar tahunan domestik atau KDNK (ukuran semua yang dihasilkan di negara ini dari segi ringgit) sering digunakan. Pada tahun 2015 KDNK kita adalah RM1.2 trilion (lebih rendah daripada China dan Indonesia) atau RM38,412 bagi setiap orang (lebih tinggi daripada kedua-dua negara-negara ‘), yang bermaksud bahawa selepas mengambil kira penduduk mereka lebih besar, Malaysia adalah lebih baik daripada China atau Indonesia. Namun jelas setiap lelaki, wanita, kanak-kanak dan bayi di Malaysia tidak mendapat RM38,412 pada tahun 2015. Kelebihan KDNK digunakan adalah dalam beberapa konteks, sebagai ukuran kesejahteraan ekonomi rakyat yang meninggalkan banyak yang diinginkan.
Menumpukan perhatian kepada purata pendapatan seorang mendustakan hakikat bahawa sebahagian besar daripada kita tidak hidup bersendirian – kita hidup di rumah dengan orang lain. Setiap isi rumah di Malaysia mempunyai 4.3 orang secara purata: 43% daripada kita hidup dalam rumah 4 atau 5 orang, 36% dalam satu isi rumah 6 orang atau lebih, dan 2.0% daripada kita tinggal bersendirian.
Oleh itu, kita perlu melihat sejauh mana isi rumah lakukan bukannya pada KDNK bagi setiap orang.
Berita baik adalah bahawa purata pendapatan isi rumah (dan oleh itu jumlah pendapatan semua isi rumah) telah meningkat secara berterusan walaupun selepas pelarasan inflasi. Pada tahun 2014, sebagai contoh, pendapatan isi rumah purata meningkat kepada RM6,141 sebulan daripada RM5,000 pada tahun 2012. Peningkatan ini, bagaimanapun, tidak memberitahu kita berapa banyak isi rumah sebenarnya dalam keadaan yang lebih baik. Ia mungkin telah disebabkan kenaikan yang tidak seimbang dalam pendapatan isi rumah berpendapatan paling tinggi.
Satu langkah yang lebih baik adalah pendapatan isi rumah median atau separuh dari sebahagian pendapatan isi rumah. Ini juga telah meningkat, sebagai contoh ia meningkat daripada RM3,626 pada tahun 2012 kepada RM4,585 pada 2014, yang bermaksud bahawa separuh daripada semua isi rumah pada tahun 2014 mempunyai pendapatan bulanan sebanyak ini atau yang lebih tinggi. Peratusan isi rumah yang berpendapatan kurang daripada RM2,000 sebulan juga telah jatuh dan peratusan isi rumah yang mendapat lebih daripada itu telah meningkat.
isi rumah bandar, isi rumah luar bandar
Sudah tentu, tidak setiap isi rumah mempunyai peningkatan dalam pendapatan. Sesetengah pasti akan telah melihat pendapatan takungan mereka, jika tidak jatuh, tetapi data secara keseluruhan dengan jelas menunjukkan kepada peningkatan keseluruhan dalam pendapatan isi rumah.
isi rumah bandar biasanya lebih kaya daripada orang-orang luar bandar, dan isi rumah yang diketuai oleh seorang wanita (pada dasarnya isi rumah ibu tunggal) adalah yang paling teruk. Sesetengah negeri telah melakukan jauh lebih baik daripada yang lain. Lebih daripada dua pertiga daripada isi rumah di Kuala Lumpur mempunyai pendapatan sebanyak RM6,000 sebulan atau lebih, manakala 84.8% daripada isi rumah Kelantan berpendapatan kurang daripada itu. Lebih daripada dua pertiga daripada isi rumah Kelantan mempunyai pendapatan sebanyak RM4,000 atau kurang dan satu pertiga mendapat RM2,000 atau kurang. Kebimbangan ekonomi isi rumah Kuala Lumpur agak berbeza dari orang-orang di Kelantan.
Data terkini yang ada pada kita terhadap pendapatan isi rumah adalah pada 2014, apabila harga minyak (salah satu daripada eksport utama kami) adalah hampir dua kali ganda untuk tahun 2016 dan apabila ekonomi China, rakan dagang kita yang terbesar telah berkembang lebih cepat. Walaupun KDNK terus meningkat sejak 2014, kami hanya akan tahu sama ada pendapatan isi rumah juga meningkat apabila Jabatan Perangkaan melengkapkan kaji selidik 2016 tahun ini.
Jika kita mengambil berat tentang kesejahteraan ekonomi rakyat kita maka objektif dasar ekonomi pasti mesti meningkatkan pendapatan isi rumah. Meningkatkan KDNK adalah hanya satu cara untuk itu dan bukan berakhir dengan sendirinya.
Bagaimana kita ingin mengembangkan ekonomi kita. Ia mestilah dengan cara yang membawa kepada gaji yang lebih tinggi dan bukan hanya memikirkan keuntungan sahaja yang lebih tinggi. Kita perlu menggalakkan dan mewujudkan perniagaan nilai ditambah menjadi tinggi yang mampu untuk membayar gaji yang baik dan tenaga kerja yang berpendidikan dan dilatih untuk menjalakan kerja berkenaan perniagaan. Kami memerlukan usahawan yang inovatif dan kita harus menggalakkan perniagaan kecil serta mewujudkan peluang pekerjaan yang baik. Tetapi kita tidak boleh mengharapkan untuk menjadikan setiap sumber pendapatan berpendapatan rendah kepada sebuah perniagaan berpendapatan tinggi – untuk kebanyakan daripada kita laluan ke pendapatan isi rumah yang lebih tinggi akan melalui kerja yang lebih baik dan gaji yang lebih tinggi.
Bagi mereka yang mempunyai masalah mencari rezeki, kita perlu bersetuju sama ada kita perlu membantu mereka dan apa kriteria kita harus gunakan. Adakah ia hanya menjadi pendapatan isi rumah? Adakah saiz atau lokasi rumah yang penting? Adakah orang tua, orang kurang upaya atau keluarga dengan kanak-kanak menerima bantuan? Semakin rumit kita membuat kriteria yang walaupun, ia lebih banyak melibatkan kos untuk mentadbir dan penipuan.
pemindahan wang tunai yang disasarkan kepada mereka yang ingin kita bantu adalah jauh lebih cekap daripada subsidi. Subsidi petrol lama adalah contoh manfaat kepada pemilik kereta yang besar berbanding daripada pengguna motosikal atau penumpang bas dan yang kaya sekarang masih menerima elektrik subsidi untuk penghawa dingin mereka, subsidi pendidikan universiti awam untuk kanak-kanak mereka, hampir rawatan percuma di bilik kecemasan hospital kerajaan dan banyak lagi.
Meningkatkan pendapatan isi rumah telah menjadi matlamat dasar ekonomi kita. Dalam pada itu, sesetengah isi rumah memerlukan bantuan dan pemindahan dengan wang tunai yang disasarkan adalah cara yang paling berkesan untuk berbuat demikian.
Datuk Charon Wardini Mokhzani adalah Pengarah Urusan Institut Penyelidikan Khazanah dan ingin mengucapkan terima kasih kepada rakan-rakannya untuk penyelidikan mereka untuk artikel ini. Negeri Isi Rumah II yang diterbitkan oleh Institut Ogos lalu mempunyai maklumat lanjut mengenai topik ini dan boleh dibaca atau dimuat turun di www.KRInstitute.org
Address: Wisma MTUC,10-5, Jalan USJ 9/5T, 47620 Subang Jaya,Selangor | Tel: 03-80242953 | Fax: 03-80243225 | Email: sgmtuc@gmail.com.com